o nas
|||kontakt
Zeskanuj ten kod, a potem zapisz w smartfonie nasze dane (adres pocztowy, telefon, email, www). Zawsze mogą ci się przydać.
"Sztuka, Edukacja, Terapia" był projektem inspirowanym działaniami artystycznymi i terapeutycznymi. Zaangażowanie naszych podopiecznych w twórcze działanie sprzyja budowaniu poczucia własnej wartości, ogólnemu rozwojowi psychofizycznemu, zmianie jakości stylu życia, lepszemu rozumieniu siebie a radość z osiągniętych sukcesów motywuje do dalszej pracy. Oprócz warsztatów teatralnych, zajęć ceramicznych, spotkań z terapeutą uzależnień oraz treningów EEG Biofeedback wiele emocji dostarczyły uczestnikom warsztaty filmoterapii planowej (www.filmoterapia.eu). W Polsce jest to nowa forma terapii używana jako cenne narzędzie pomocne w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej i wspomagające profesjonalną pomoc psychologiczną.
Jak pracowaliśmy i bawiliśmy się na warsztatach zobaczcie tutaj
----------------
„Sztuka, edukacja, terapia – by doświadczyć i odnaleźć” był projektem wykorzystującym terapię przez sztukę, działania teatralne pozwoliły młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną zbudować pozytywny wizerunek swojej osoby oraz ułatwiały nawiązanie prawidłowych relacji w grupie społecznej.
Co działo się w projekcie „Sztuka Edukacja Terapia – by doświadczyć i odnaleźć” oraz o tym jak w ciekawy sposób rehabilitowaliśmy niepełnosprawną młodzież opowiadała Aleksandra Bugla:
"Mottem naszych działań projektowych jest doświadczanie i odkrywanie. Odkrywanie siebie, jak mówi Charles Taylor, „wymaga poiesis, czyli tworzenia”. Ono bowiem może człowieka w pewnym sensie nauczyć, jak się dochodzi do samookreślenia. Aby odnaleźć w tej przestrzeni własne położenie wobec rzeczy, które mają znaczenie, jak zauważa Taylor, „podmiot musi być kimś, kto ma własne stanowisko, kto jest w stanie wypowiadać się w swoim własnym imieniu. Musi mieć wiedzę o swoim położeniu, jak i o tym, co chce opowiedzieć”.
Ekspresja ruchowa, teatr, film to szczególne narzędzia do budowania samoświadomości i wiary we własne możliwości. Do realizacji warsztatów filmoterapii planowej zostali zaproszeni artyści z Gliwickiego Klubu Filmowego Wrota: Marcin Kondraciuk i Mateusz Zatylny. W Polsce jest to forma terapii stosunkowo nowa, lecz używana jako cenne narzędzie pomocne w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej i wspomagające profesjonalną pomoc psychologiczną. Sprzyja resocjalizacji i profilaktyce. Filmoterapia planowa polega na pełnym uczestniczeniu w realizacji filmu podczas wszystkich etapów produkcyjnych. Uczestnicy z zapałem pracowali na planie własnego filmu. Samodzielnie reżyserowali, obsługiwali sprzęt dźwiękowca i operatora kamery. Każdy mógł sprawdzić się w roli aktorskiej jak i realizatora filmu. Umiejętności nabyte podczas warsztatów filmoterapii sprzyjają innemu spojrzeniu na rzeczy zwykłe, otoczenie, kolegów, pomagają lepiej radzić sobie w grupie. Prawdziwą ucztę przygotowała dla nas pani Iwona Kusak –instruktor teatralny i animator kultury z Bielska –Białej. Spotkania realizowano podczas turnusu Zielonej Szkoły w Wiśle Jaworniku. Urocze krajobrazy, świeże powietrze i wspaniała pogoda sprawiały, że dzieci pracowały chętnie i z zapałem. Uczestnicy doskonale radzili sobie z zadaniami aktorskimi: ćwiczeniami ruchowymi, dykcyjnymi, oddechowymi, ćwiczeniami z wykorzystaniem rekwizytu oraz wyrażaniem uczuć i nastroju podczas odgrywania ról. Praca w grupie teatralnej uczy odpowiedzialności za siebie, za rolę, za grupę i efekt. Teatr w każdym wymiarze to laboratorium doświadczeń dla dziecka i instruktora. Wpływa na uczenie się, rozwój pamięci, emocji myślenia, wyobraźni, rozwój postawy twórczej, zainteresowań, komunikowania się. Owocem pracy były dwa krótkie spektakle- „ O Żarłocznym smoku” oraz przedstawienie o tematyce mitologicznej „Demeter i Kora”. Spektakle zostały zaprezentowane szerszej publiczności- pensjonariuszom przebywającym w domu wczasowym „U Fojta” którzy nagrodzili młodych aktorów gromkimi brawami i zarzucili pytaniami dotyczącymi przygotowania zaprezentowanych ról.
Projekt był wspófinansowany ze środków Miasta Rybnik oraz ze środków Stowarzyszenia na rzecz wspomagania osób z niepełnosprawnością i ich otoczenia „Razem” pozyskanych z 1% podatku
--------------
Projekt „Sztuka, edukacja, terapia – by doświadczyć i odnaleźć” nawiązywał do realizowanych przez nas w ubiegłych latach projektów: „Teatr – rodzinne remedium” oraz „Szczęśliwa rodzina przez cały rok”. Doświadczenia nabyte w trakcie realizacji zadań pozwoliły nam na skonstruowanie projektu bardziej przemyślanego, kładącego większy nacisk na działania, które okazały się skuteczne nie tylko w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom, ale umożliwiło rehabilitację społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dodatkowo rozszerzyliśmy działania projektowe o elementy filmoterapii.
Projekt zakładał szereg działań edukacyjno-profilaktycznych promujących zdrowy stylu życia bez używania alkoholu i był adresowany do osób z niepełnosprawnością intelektualną z terenu miasta Rybnika. Osoby uczestniczące w projekcie uzyskały niezbędną wiedzę na temat negatywnych skutków używania i wpływu napojów alkoholowych na organizm człowieka. Beneficjenci zostali wyposażeni w umiejętność krytycznego spojrzenia na własne ryzykowne zachowania, elementarne umiejętności asertywnego postępowania. Zajęcia z zakresu neurofeedbacku (specjalistyczna metoda mająca na celu ulepszanie ważnych funkcji mózgu dzięki zastosowaniu oprogramowania opracowanego przez specjalistów z NASA), w których wzięły udział osoby z niepełnosprawnością intelektualną gwarantują rekonstrukcję zaburzonych funkcji mózgu wynikających z silnego wpływu stresu psychospołecznego. Warsztaty z elementami arteterapii (terapia przez sztukę) pozwoliły na wywołanie pozytywnych zmian w psychicznym, fizycznym i poznawczym funkcjonowaniu jednostki z problemami adaptacyjnymi. Uczestnikom zaproponowano szereg działań pokazujących alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego, bez używania alkoholu. Dzięki udziałowi w projekcie oraz działaniach teatralnych młodzież rozszerza zakres i formy komunikacji. Współdecydowanie uczestników podczas tworzenia scen teatralnych daje możliwość wpływania na zmianę rzeczywistości. Przetrenowanie konkretnych zachowań i ról społecznych, zanim przydadzą się w życiu, są przydatne dla podniesienia samooceny uczestników. Doświadczanie w formie zabawy zwiększa szansę na poprawę komunikacji i umożliwia wyjście poza monotonię i rutynę codziennej egzystencji. Projekt absorbował uczestników znacznie dłużej niźli tylko działania z nim związane. Procesy grupowe jakie zachodziły między uczestnikami miały miejsce długo po zakończeniu spotkań wynikających z harmonogramu. Zajęcia z elementami arteterapii pozwalały na skoncentrowanie wszelkich aktywności na procesie a nie na wyniku, dlatego też w miarę rozwoju grupy oraz postępów terapeutycznych można było stawiać nowe cele a efekty projektu były rozciągnięte w czasie. Udział w projekcie urzeczywistniał postulaty socjalizacji i integracji, a nasi wychowankowie nie byli redukowani wyłącznie do roli pasywnego obserwatora własnego losu.
Zobacz także: galeria zdjęć, film projektowy: "Trzy pytania", artykuł: "Sztuka, edukacja, terapia - by doświadczyć i odnaleźć" - www.ngo.pl, 06/2012, Zapraszamy na reportaż AKTUALNOŚCI w TVP3 z 14 stycznia 2013. Od 15 minuty i 15 sekundy jest 2,5 minutowy reportaż nt. projektu SZTUKA - EDUKACJA - TERAPIA, galeria zdjęć z bankietu kończącego projekt
Projekt wspófinansowany ze środków Miasta Rybnik oraz ze środków Stowarzyszenia na rzecz wspomagania osób z niepełnosprawnością i ich otoczenia „Razem” pozyskanych z 1% podatku