o nas
|||kontakt
Zeskanuj ten kod, a potem zapisz w smartfonie nasze dane (adres pocztowy, telefon, email, www). Zawsze mogą ci się przydać.
Od sierpnia do grudnia 2011 nasi wolontariusze uczestniczyli w projekcie realizowanym przez Fundację Ekologiczną Ekoterm Silesia : „Akademia wolontariatu”, który dofinansowany został ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Ponad 20 wolontariuszy aktywnie brało udział
w specjalistycznych zajęciach skierowanych do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Wśród uczestników projektu znaleźli się: uczniowie gimnazjum i Liceum w Czerwionce – Leszczynach a także szkoły zawodowej przysposabiającej do zawodu, dorosłe osoby z niepełnosprawnością, które chcieli pomagać innym, słabszym od siebie. Nauczyciele – wychowawcy, którzy chcieli podnieść swoje kompetencje i poznać nowe dla nich metody pracy z niepełnosprawnymi. Byli także studenci kierunków pedagogicznych i emerytowani nauczyciele, którzy byli gotowi swój wolny czas poświęcić pracy na rzecz osób z niepełnosprawnością. Poprzez udział w projekcie zdobywali wiedzę i umiejętności komunikowania się z
niepełnosprawnymi osobami, pokonując w ten sposób swoje bariery psychiczne w kontakcie z tymi osobami. W trakcie zajęć wolontariusze poznali metody i formy jakie stosuje się w pracy pedagogicznej, które mogą wykorzystać w codziennym życiu i w wybranym przez siebie zawodzie. W tym projekcie najważniejsza jest integracja, więc wszystkie działania jakie realizowaliśmy w ramach projektu były ukierunkowane na zdobycie wiedzy, umiejętności jak również doświadczenie pozytywnych emocji i uczuć. Dzięki nim bowiem zrodziła się wrażliwość i otwartość na potrzeby drugiego człowieka. Większość działań projektowych zakładały praktyczne zajęcia, dzięki którym wolontariusze mogli podnieść swoje kompetencje pedagogiczne, ale żeby być dobrym wolontariuszem należało również zdobyć teoretyczną wiedzę na temat podstaw wolontariatu.
Dlatego zorganizowane zostało szkolenie dot. „Prawnych podstaw wolontariatu.”, gdzie uczestnicy między innymi odpowiedzieli sobie na pytania: czym jest wolontariat, jakie cechy powinien mieć dobry wolontariusz oraz dlaczego warto zostać wolontariuszem.
Dużo radości przeżyli pełnosprawni i niepełnosprawni uczestnicy podczas cotygodniowych zajęć prowadzonych metodą Weroniki Sherborne, której główną ideą było wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka poprzez ruch. Z kolei wolontariusze uczestniczący w zajęciach arteterapii rozwijali swoje umiejętności twórcze, a także ćwiczyli umiejętności manualne, potrzebne do pracy jako terapeuta zajęciowy. Dużym zainteresowaniem cieszyły się organizowane w ramach projektu zajęcia uspołeczniające. Wolontariusz razem z osobami z niepełnosprawnością brali udział w spektaklach, premierach filmowych czy teatralnych, uczestniczyli więc w życiu społecznym i kulturalnym co zwiększało ich motywację do aktywnego życia.
Takie działania również bardzo dobrze przygotowują wolontariuszy do pracy jako „Asystent osoby niepełnosprawnej”.
Te kilka miesięcy uwidoczniły efekty działań projektowych, jakimi były:
- zadowolenie niepełnosprawnych i pełnosprawnych uczestników jak również gotowość i chęć uczestniczenia w kolejnych działaniach w ramach nowych projektów.
Lidia Maier
Zobacz także: artykuł: Akademia Wolontariatu - www.ngo.pl, 11/2011
Projekt: "Akademia Wolontariatu" dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich